Ben jij van plan om een podcast te starten? Heb je al eens nagedacht over de lengte of waar je de podcast op kunt nemen? Op deze pagina krijg je 11 handige tips voor het maken van je eigen podcast!
Veel podcasts zijn gekoppeld aan een specifiek onderwerp zoals interessante trends in het vakgebied, presentaties of lezingen. Kies per aflevering een onderwerp dat bij jou of je bedrijf past en geef daar tips over, nodig een inspirerend persoon uit voor een interview of ga voor interactie met je doelgroep en beantwoord vragen die luisteraars vooraf hebben kunnen stellen.
De ideale lengte hangt af van de doelgroep en het doel van de podcast. Gemiddeld duren podcasts tien minuten tot een uur. Bedenk wat je allemaal over een onderwerp wilt vertellen en schrijf dit op als leidraad voor tijdens het opnemen. Wil je in een paar korte punten iets vertellen, of is het een boeiend gesprek van een uur tussen twee experts?
Het is verstandig om een praktische opnamelocatie te kiezen. Een podcast kun je opnemen in een studio, maar bijvoorbeeld ook in een auto of buiten in het park. Wanneer je voor een ‘open’ locatie kiest, let dan wel op aanwezige achtergrondgeluiden. Er mag wel wat geluid in de achtergrond zijn, zolang het maar niet storend is voor je luisteraars. Het beste is een rustige locatie waar je ongestoord de podcast kunt opnemen.
Een goede voorbereiding is het halve werk, zorg er altijd voor dat je goed bent voorbereid voor het opnemen en oefen van tevoren!! Ga je een gesprek voeren met iemand of ga je iemand interviewen? Bereid degene voor en leg uit wat je wilt gaan bespreken en wat er van hem of haar verwacht wordt. Zo ontstaan er geen onduidelijkheden tijdens het opnemen. Bedenk vooraf alvast wat vragen en schrijf ze op om lange stiltes te voorkomen.
Voordat je gaat opnemen moet je de setting en apparatuur klaarzetten en even testen. Zorg ervoor dat de microfoons goed werken, dat het geluid fijn is om naar te luisteren en dat de opname écht wordt opgenomen. Wanneer je de podcast gaat filmen moet de accu van je camera vol zijn en de geheugenkaart leeg. Daarna kun je de camera en eventuele lampen op de juiste plekken neerzetten.
Vergeet niet om een intro en een outro op te nemen voor de podcast. In de intro kun je het onderwerp introduceren en gasten verwelkomen en voorstellen. Zorg er voor dat de intro niet te lang duurt om te voorkomen dat luisteraars afhaken. In de outro kun je de luisteraars en/of kijkers bedanken voor het luisteren en ze alvast uitnodigen voor de volgende aflevering die gaat komen.
Voor het opnemen en bewerken van een podcast zijn er verschillende soorten software. Gratis podcast programma’s zijn Audacity of Garageband (Apple). Hiermee kun je makkelijk audio opnemen en bewerken. Adobe Audition is bijvoorbeeld een zelfstandig en uitgebreid programma om podcasts mee te bewerken.
Het bewerken van de podcast is een onderdeel apart zoals foto’s bewerken een onderdeel is van fotografie. Je knipt er bijvoorbeeld stukken uit die niet helemaal gelukt zijn of toch niet relevant blijken te zijn voor de podcast. Je kunt het volume aanpassen en de richting van het geluid. Denk tijdens het editen aan effecten, overgangen, muziek of achtergrondgeluiden.
De podcast kun je op verschillende manieren uploaden zoals naar Soundcloud, Spotify, iTunes of Pocket Casts. Heb je ervoor gekozen om je podcast te filmen, dan is YouTube natuurlijk een ideaal medium. Mensen kijken het allereerste naar de titel dus zorg voor een korte en pakkende titel. Daarnaast kun je een duidelijke beschrijving en een thumbnail toevoegen die mensen aantrekt. Je kunt zelf een afbeelding voor de thumbnail maken met Adobe Photoshop of Illustrator.
Om ervoor te zorgen dat mensen de podcast gaan luisteren zul je iets aan promotie en marketing moeten doen. Zo kun je de podcast delen op de social media kanalen waar je actief op bent zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Daarnaast kun je de podcast met een ‘player’ op je website zetten. Op die manier kunnen bezoekers de podcast meteen afspelen en zo zorg je voor meer bezoekers op je website. Vergeet ook je nieuwsbrief niet!
Om meer luisteraars aan te trekken is het aan te raden om een vast uitzendschema aan te houden. Upload bijvoorbeeld op elke donderdag om 18:00 uur je nieuwe podcast en communiceer dit met de luisteraars. Zo weet iedereen wanneer ze weer een nieuwe aflevering kunnen luisteren. Door steeds op hetzelfde moment te uploaden krijg je meer volgers.